Flaskvatten

Butikstappat flaskvatten

Sammanfattning

Rapporten avhandlar genomförandet och resultatet av ett kandidatarbete på Teknisk design årskurs 3. Projektet har utgått från en miljöinspirerad affärsidé. Den handlar om att minska utsläppen av koldioxid som uppstår när flaskvatten transporternas med lastbil. Idén bygger på att flytta tappningen på flaskorna från fabrik till butik. Arbetet har genomförts i samarbete med Aga Gas vars intresse i första hand är att på något sätt delta i kommande affärsuppbyggnad.

Syftet med projektet var att utreda om affärsidén kan förverkligas. Utifrån detta sattes mål upp att ta fram ett produktförslag med schematisk konstruktion och formgivning samt en dokumentation som beskriver affärsidéns alla förutsättningar. Dessa handlar bland annat om livsmedellagar, producentansvar, kolsyretekniker och PET-flaskans egenskaper.

En stor del projektets ägnades åt informationsinsamling. Det berodde främst på att affärsidén berörde många tekniska och lagreglerade områden som inte bara en person eller en bok kunde ge svar på. Det krävdes ett 20-tal intervjuer med olika experter och myndigheter samt studiebesök på bryggeri och fältstudier i servicebutiker.

Genomförandet bestod av en inledande informationssamling som låg till grund för hur kunden får det butikstappade vattnet. Där ratades alternativet att kunden själv sköter påfyllningen av flaskan. Istället valdes en variant där en maskin fyller på och försluter flaskan. Därefter påbörjades en ny informationssamling i syfte att ta fram utvecklings- och utvärderingsunderlag till kommande konceptfaser.

Konceptfaserna gick från att fokusera på kundens upplevelse till att handla om generell konstruktion, komponentplacering och slutligen en schematisk konstruktion. Fokus har varit att välja den lösning som är lättast
att realisera. Formgivningen var hela tiden närvarande, men slutfördes och förfinades i slutet av designprocessen.

Resultatet består av 3D-renderingar, händelseserier och 2D-illustrationer. Bland annat redovisas hantering, de ingående komponenterna, tappningsprocessen, formgivningen och en kalkyl som jämför butikstappat vatten med traditionellt. I slutsatsen konstateras att affärsiden är realiserbar, både vad det gäller konstruktion, lagkrav och ekonomi. Allt levererat material kommer att fungera som ett underlag vid eventuell vidareutveckling.


Skriv ut Skriv ut